sobota, 24 września 2016

AviaAM Leasing - będzie lepszy rok

AviaAM Leasing to litewska grupa specjalizująca się w leasingu samolotów liniom lotniczym z Europy Środkowo-Wschodniej. Wszystko wskazuje, że po słabszym 2015 roku obecny rok będzie lepszy. Przede wszystkim dzięki poszerzeniu floty o 6 samolotów Airbus A321. 

Działalność grupy obejmuje 3 podstawowe segmenty:
- leasing samolotów,
- sprzedaż samolotów,
- doradztwo i pośrednictwo w transakcjach sprzedaży i leasingu samolotów.
O ile umowy leasingowe są długookresowe, w miarę stabilne z przewidywalnymi przychodami, to pozostałe 2 obszary wprowadzają dużą zmienność w wynikach grupy. 


Flota AviaAM Leasing na dzień dzisiejszy to 20 samolotów.
+ kolejny Airbus A321, który spółka kupiła w III kwartale i wyleasingowała ukraińskim liniom Dart.
Zgodnie z informacją z listopada 2015 r. rosyjski Aeroflot ma sprzedać do Avii w sumie 6 samolotów A321, więc kolejny niedługo powiększy flotę Grupy (link - info o 6 samolotach).

Obecna ilość to 20 samolotów, a do końca roku można oczekiwać w sumie 21. Co ważne nowo nabyte Airbusy A321 są większe i droższe od dotychczas posiadanych, a tym samym przychód z leasingu będzie wyższy.
Po I półroczu przychody z leasingu wyniosły 8,15 mln USD. Prognozuję, że przychód w całym roku osiągnie 20 mln USD, gdyż nowe samoloty wchodzą stopniowo do użytkowania w 2016 r (pierwszy był dostarczony w połowie kwietnia). W samym II kw przychód wynosił 4,5 mln USD, prognozuję, że w III kw będzie to 5,5 mln USD, a w IV kw 6,0 mln USD.

Bardziej zmienne są pozostałe podstawowe przychody z handlu samolotami i pośrednictwa. Czasem transakcje sprzedaży wynikają ze sprzedaży wycofywanego z floty samolotu i niekoniecznie generują zysk (tak było w 2015 r.). Jednak w I półroczu grupa dodała do zysku ok. 6,5 mln USD ze sprzedaży 5 samolotów z floty. 

Po I półroczu Avia wykazała 9,5 mln USD zysku netto, czyli 81% wyniku zeszłorocznego. W kolejnym półroczu większa flota, to wyższe przychody z leasingu i obsługi, choć też i wyższe koszty odsetkowe od kredytu zaciągniętego na zakup tych samolotów.
W raporcie za I półrocze spółka poinformowała, że w sierpniu grupa brała udział w transakcji sprzedaży i leasingu zwrotnego 4 samolotów, więc można oczekiwać przychodów z pośrednictwa. Możliwe, że jest to część transakcji z Aeroflotem, który przy zakupie 7 airbusów A321 miał korzystać z usług spółki zależnej od Avia AM Leasing.

Na koniec 2015 roku Avia miała ujemne zadłużenie netto tzn. wartość kredytów (11,4m) była niższa od posiadanych środków (23,0m). Ale inwestycja w airbusy A321 spowodowała zaciągnięcie znacznego długu odsetkowego 52,5 mln USD. Przy kapitałach 106,8 mln USD i dobrych przepływach operacyjnych nie jest to niepokojąca kwota.

Warto również mieć na uwadze, że w maju Avia utworzyła join-venture z chińską firmą Henan Civil Aviation Development and Investment Company, która ma stworzyć flotę wyleasingowanych samolotów o wartości 900 mln USD. Jeśli się uda, to może być znaczny dodatkowy zysk w przyszłości.

Obecna kapitalizacja na giełdzie to 146 mln zł tj, ok. 38 mln USD. Obecnie C/Z=2,6. Natomiast C/WK= 0,36. Jest to więc znaczne niedowartościowanie.
Wynika ona chyba przede wszystkim z tego, że jest to spółka z Litwy i współpracuje z rosyjskimi, białoruskimi czy ukraińskimi liniami lotniczymi. A to w Polsce powoduje podświadome uczucie niepokoju i obawy o przyszłość. 
Ryzyko kredytowe wydaje się tu najważniejsze, lecz Avia zapewnia, że nie ma żadnych należności przeterminowanych oraz ma depozyty zabezpieczające do umów leasingu.

Patrząc na historyczne kształtowanie się P/E Avii widać, że obecne poziomy są niskie, a jeżeli spełnią się opisane powyżej założenia do wyniku w II półroczu to można liczyć, że rynek przypomni sobie o AviaAM Leasing, bo w akcjonariacie jest trochę polskich TFI i OFE.

wskaźniki P/E (źródło: stooq.pl)

Dotychczasowe zmniejszanie zysków powodowało, że kurs znajdował się w trendzie spadkowym. Jednak po wynikach II kwartału widać, że nabrał chęci do wzrostów. Pojawił się też popyt.

11 komentarzy :

  1. przy tym zysku i wprowadzeniu do obrotu 6 nowych samolotów c/wk powinna oscylować w granicach 2,5

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. C/WK=2,5? Nie wierzę w taki poziom.


      Usuń
  2. Jaka bedzie C/wk to zobaczymy jak dojdzie jv z chinczykami (pozwolenia na handel i leasing juz jest a do tego AviaAM Zhengzhou pilnie poszukuje analityka finansowego ) dochodzi mozliwy lesing 7 Airbusa A321 .
    Do 2016 roku rynek wycenianal Aviaam zgodnie z jej wartoscia ksiegowa

    OdpowiedzUsuń
  3. Co by nie mówić, wykres bardzo ładny :)

    OdpowiedzUsuń
  4. "Obecna kapitalizacja na giełdzie to 146 mln zł tj, ok. 38 mln USD. Obecnie C/Z=2,6. Natomiast C/WK= 0,36. Jest to więc znaczne niedowartościowanie.
    Wynika ona chyba przede wszystkim z tego, że jest to spółka z Litwy i współpracuje z rosyjskimi, białoruskimi czy ukraińskimi liniami lotniczymi. A to w Polsce powoduje podświadome uczucie niepokoju i obawy o przyszłość." Ja sie z tym nie zgadzam gdyby tak bylo siostra Avia AG tez litewska ten sam wlasciciel dzialajaca na tym samym rynku jest notowana przy c/z 185 i c/wk 77 Po prostu pojawila sie olbrzymia podaz ktora doprowadzila do takiego spadku ( prawdopodobnie fundusz ktorego klienci zaczeli wycofywac swoje srodki ) podaz 2,5 mln akcji ,ktora zostala zebrana prawdopodobnie przez zagranicznego inwestora swiadcza o tym zamawiane w sierpniu zagraniczne analizy finansowe spolki oraz wydana ostatnio platna Analiza Reuters .

    OdpowiedzUsuń
  5. LST - Tech homes - proponowany kandydat do analizy - ale jesli sa lepsze jak analizowane pepees, komputronik czy agroliga z c/z ponizej 5 to sie wycofuje. Moje przemyslenia
    minusy:
    - firma nie ma praktycznie jeszcze znaczacych przychodow
    - moze to byc troche case indygo ktora 3 fabryki postawila poczym kolaps
    plusy:
    + menager zarzadzajacy - wieloletnie doswiadczenie z USA, pakiet akcji, zalozyciel firmy
    + innowacyjny produkt - kompozyty w budownictwie - tutaj super jesli wypowiedzialby sie jakis czytelnik bloga pracujacy w branzy budowlanej
    + ukonczone 4 fabryki w polsce, jedna dziala i produkuje
    + i co najwazniejsze spolka zaczyna podpisywac znaczace kontrakty na rynkach miedzynarodowych co dzis nawet kursem ruszylo

    L.
    Moze to taka spolka troche w rodzaju IZO-Blok?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. IzoBlok produkuje dla atomitive, który dobrze się ma.
      LST ma jakiś produkt, postawił fabryki, ale czy ma rynek zbytu na swoje płyty?
      W Polsce chyba nie (mentalnie ludzie wolą tradycyjne metody budowy), a za granicą nie mam pojęcia. Moim zdaniem to jest największe ryzyko - czy będzie w stanie sprzedać to co wyprodukuje w skali i za cenę, która przyniesie zysk. A na to nie umiem odpowiedzieć. Na razie wyniki słabe i jeśli nie pojawią się przychody to będzie potrzeba dołożyć środków.

      Usuń
    2. Dziekuje za kubel zimnej wody jesli chodzi o lst. To prawda na razie podpisuja kontrakty za granica - domki letniskowe, dla uchodzcow takie bardziej temporary homes. Masz racje z pytaniem czy to sie uda sprzedawac na duza skale.

      L.

      Usuń
  6. Witaj - a co sądzisz o KUPIEC? Na pierwszy rzut oka perła, ale kurs zdaje się nie tego potwierdzać..
    Pozdr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie podoba mi się od kiedy weszła poprzez BVT w windykację. Mam wrażenie, że każdy myśli, że się na tym zna i zarobi. Tak jak pewna swego była e-kancelaria. Łatwo kupić pakiet, potem go aktuarialnie wyceniać i pokazywać przychody.

      Usuń